Isnin, 18 Mei 2009

belajar perlu kesabaran dan ketabahan


Alhamdulillah,ALLAH masih memberi kesempatan kepada saya untuk hidup dan terus memburu atau mencari imu di bumi Mesir yang penuh keberkatan ini.Tapi di sebalik itu,perlu kesabaran dan ketabahan dalam mencari ilmu...terpaksa berpisah dengan keluarga,sahabat2..dan perlu menyesuaikan diri dengan persekitaran di mesir..tambahan pula belajar perubatan...hanya ALLAH sahaja yang tahu betapa penatnya belajar perubatan ini,perlu pengulangan dan kekuatan fizikal dan mental...walaupun untuk tahun tahun pertama ini hanya perlu belajar 4 matapelajaran sahaja iaitu anatomy,phisiology,histology dan biochemistry..tapi terlalu banyak maklumat yang perlu dihafal...tak pe....saya yakin,ALLAH tidak akan membebani nasib seseorang melainkan kesanggupannya...bila saya fikir apa tujuan saya sebenar untuk belajar perubatan...adakah untuk menjadi popular?...ingin kaya?...atau igin disanjing tinggi?...jawapannya adalah tidak....saya perlu belajar perubatan ini adalah kerana ingin mencari mardhtillah...(keredhaan ALLAH) dan demi islam yang tercinta...apa guna saya belajar tetapi hanya akan membawa saya jauh dari ALLAH....walaupun dapat menjadi seorang doktor,tapi apabila rahmat ALLAH jauh dari saya....saya akan menjadi manusia yang paling hina dan rugi...Emak selalu berpesan,"kakak,emak nak anak mak jadi doktor yang dapat bantu islam,membantu org yang susah,yang sentiasa merendah diri,taat perintah agama..mak nak kakak jadi dr yang solehah...".Bapak pula selalu menasihati"kakak nanti bila dah jadi dr,kalau ada org miskin,kakak bagi la rawatan percuma...jadi pendakwah sekali ...mcm dr halimah,dr lo'lo',dan dr yang pakai tudung labuh tu....walaupun mereka tu seorang dr tapi keterlibatan mereka dalam bidang dakwah dan politik tidak dapat disanggah..."Bapak juga selalu memberi semangat kepada saya,buktikan yang orang pakai tudung labuh pun boleh berjaya dalam bidang perubatan...insyaallah harapan tu tak akan saya lupakan...pesanan yg paling terkesan dalam diri saya ialah..."kakak,nanti kat mesir nanti,mak dgn bapak tak ada,kakak tak ada bapak dan emak utk bergantung,tapi kakak ada ALLAH,ALLAH ada selalu bersama kakak....kalau kakak rapat dgn ALLAH,insyaallah ALLAH akan sentiasa bersama kakak dan melindungi kakak".Dalam keadaan musim panas ini,saya kadang-kadang berasa penat dan futur...dgn suhu yang sangat panas,lalat yang banyak,nyamuk yg berbisa(habis tangan dan kaki diwarnai bintik2 merah hasil pertarungan sel darah putih saya dan antigen yang dibawa oleh nyamuk.Apabila suhu yang sangat panas,saya kadang tak tahan sangat,tapi bila saya lihat ammu yang sapu sampah tu,saya dapat satu kekuatan,saya hanya rasa panas sikit sahaja,ammu tu dahla sudah lanjut usianya tapi dia sanggup berpanasan demi mencari sesuap rezeki,kadang-kadang apabila melihat ammu tu,saya sedih sangat,saya nak tolong tapi tak boleh,yang hanya saya boleh buat hanyalah dgn doa.Benarlah dunia ini ibarat neraka bagi org mukmin dan syurga bagi org kafir,manakala akhirat adalah syurga bagi org mukmin dan neraka bagi org kafir...Allah menjadikan bumi ini sebagai medan ujian bagi hamba-hambanya utk mengetahui siapakah di antara hamba-hambanya yg taat kpd perintahnya..hidup di mesir ini mengajar saya utk lebih mensyukuri nikmat ALLAH,apatah lagi apabila saya belajar ilmu perubatan ini,sungguh banyak nikmat ALLAH yang tidak mampu kita kufuri...lihatlah jantung kita,bagaimana sistem badan kita berfungsi..bagaimana sistem imunisasi badan kita,bagaimana ALLAH menjadikan manusia itu sebagai salah satu ciptaannya yang sangat canggih..subhanallah,ALLAHUAKBAR...belajarlah utk mendekati-NYA.Tuntulah ilmu apa sahaja ilmu perubatan atau ilmu agama atau sebagainya,yang penting ilmu itu membawa kita ke arah utk mendekati ALLAH.Sebagai pelajar yg mempelajari perubatan,saya ingin mengajak sahabat2 perubatan khususnya utk menjadikan ilmu yang kita belajar ini sebagai satu cabang ilmu yang membawa kita mengenali kekuasaan ALLAH.Begitu banyak sbg contoh anomalies of the placenta,RBCs dan pelbagai lagi ciptaan yang luar biasa itu adalah utk membuktikan kekuasaan ALLAH yang mampu melakukan apa2 sahaja...seperti yang kita tahu,sekiranya,berlaku kehilangan atau tersalah base dlm proses replication of DNA sahaja,akan menyebabkan mutation atau akan menyebabkan penyakit,subhanallah,begitu teliti ciptaan ALLAH itu....ini memberi pengajaran bahawa dalam kehidupan kita walaupun kita melakukan sekecil2 maksiat tetap akan dibalas oleh ALLAH,dan apabila kita melakukan walaupun sekecil2 kebaikan akan tetap dibalas oleh ALLAH...sebenarnya terlalu banyak misalan dalam penciptaan ALLAH yang sama dalam kehidupan kita di dunia ini....oleh itu sahabat2 marilah sama2 kita belajar kerana ALLAH,walaupun pahit di awalnya pasti akan membuahkan kemanisan di akhirnya.Bak kata pepatah,kejayaan semanis madu memerlukan pengorbanan sepahit hempedu...lihatlah bagaimana ALLAH memujuk Rasulullah..jikalau jalan juang atau kebaikan itu mudah maka akan ramailah manusia yang akan mengikutmu....wahai sahabat2 jalan juang(dlm menuntut imu atau dakwah atau sebagainya)bukanlah jalan yang bersih,mudah,dan jalan yang dibentangkan dengan karpet merah,tetapi jalan ini merupakan jalan yang sentiasa penuh dgn duri,ranjau,nanah yang akan menimpa hasil dari tusukan duri...jalan ini penuh dgn mehnah dan tribulasinya...maka hendaklah kita bersabar walaupun dasarnya amatlah payah...namun pada akhirnya syurga ALLAH menanti buat kita....kita belajar utk membangunkan islam dan memperjuangkan ..kitalah pelapis golongan pejuang hari ini,persiapakan diri dengan ilmu....yakin dgn ALLAH...salam perjuangan...(MEMBANGUN BERSAMA ISLAM)....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan