Selasa, 11 Ogos 2009

pengalaman (=


Alhamdulillah telah selesai satu madah yang penting iaitu Anatomy....moga diberi kecemerlangan oleh Allah buat saya dan rakan-rakan seperjuangan...saya masih teringat kata-kata doktor sewaktu oral exam untuk anatomy....doktor masih mengingatkan saya tentang hebatnya Allah dalam mencipta manusia...Subhanallah.Seusai dr bertanya mengenai upper limb...dr membacakan satu petikan daripada ayat suci Al-quran mengenai kehebatan Allah dalam penciptaan...dr juga memberi kalam-kalam taujihad(kata-kata semangat)."You have to apply,what you have learned in anatomy to examine the patient...Dr sempat menanyakan "what is the most important nerve for the upper limb?alhamdulillah dipertemukan dengan doktor tersebut...segala perasaan resah terubat jua...kata-kata semangat membuatkan saya bersemangat menjawab segala pertanyaan beliau...semua itu adalah bantuan dari Allah...apa yang saya amat suka dan tertarik sepanjang saya menuntut di bumi Anbiya' ini adalah keunikan para doktor yang mengajar...boleh dikatakan semua doktor dalam setiap pelajaran pasti mengaitkan dengan Allah...membuatkan kita berfikir bahawa dengan mempelajari ilmu perubatan ini sebenarnya adalah satu wasilah untuk kita lebih mengenali kekuasaan Allah.Masih lagi 3 madah untuk diselesaikan iaitu biochemistry,phisiology dan histology.Semoga Allah permudahkan..insyaallah.Untuk practical,pengalaman yang paling saya tidak sangka dalam hidup saya,bahawa saya tidak akan menjangkakan hidup saya sentiasa berkaitan dengan manusia...untuk kali pertamanya saya memegang cadaver(mayat),membelek-belek right common iliac artery,right psoas major muscle,ulnar nerve...terpaksa bertahan dengan bau formalin yang menusuk hidung...saya tak sangka saya akan memegang right and left lung...spleen,dan kidney....kalau sebelum ini,sebelum saya menuntut dalam bidang ini,saya amat takut dan geli melihat tubuh manusia dan organ-organ dalam jar dan sebagainya,tetapi alhamdulillah...semua telah menjadi sebahagian daripada kehidupan saya seharian...walau apa pun sahabat-sahabat,ingatlah bahawa,kita harus ingat dalam apa pun perbuatan kita atau pekerjaan kita,hendaklah perkara yang kita lakukan mengingatkan kita kepada Allah...sahabat-sahabat,tujuan sebenar kita diciptakan oleh Allah adalah untuk mengabdikan diri kepadaNYA.Kita seharusnya melakukan atau memulakan setiap apa pekerjaan atau perbuatan kita adalah semata-mata kerana Allah...insyaallah jika kita meniatkan sebegitu,insyaallah segala perbuatan kita tidak akan lari dari landasan yang sebenar...sebagai contoh apa salahnya jika kita memasak,kita lazimi zikrullah atau kita berselawat....tidak kira apa pun,cuba kita sama-sama memulakan pekerjaan dengan Basmallah dan selawat.Alhamdulillah,di zagazig sekarang ini musim padi dan jagung...dari rumah saya,alhamdulillah dapat melihat kehijauan ciptaan Allah tersebut.. dalam perjalanan ke kuliah...saya menaiki tremco(pengangkutan utama di mesir ini)..melihat ragam-ragam manusia....melihat ragam kuda dan keldai....comel betul keldai....sungguh setia dengan tuannya...sanggup memikul barangan yang berat,walaupun berjalan ibarat model berjalan...macam mana pula kita sebagai hamba Allah....adakah kita setia juga kepada Allah dalam melakukan perkara yang diperintahkan dan meninggalkan larangan.Betapa banyak nikmat yang diberikan oleh Allah tetapi kita masih tidak mampu menjadi setia kepada Allah...sahabat-sahabat,saya sungguh risau mengenangkan virus H1N1 yang kini mengganas di Malaysia khususnya..pernahkah kita terfikir bahawa mengapa Allah menurunkan penyakit tersebut?kita seharusnya tidak hanya memikirkan pengenai bagaimana cara-cara pencegahan daripada penyakit tersebut..tetapi ingatlah muhasabah terhadap diri kita kepada Allah itu jauh lebih penting.Apakah dosa kita sehingga Allah menurunkan musibah itu...Allah tidak menurunkan sesuatu musibah tanpa sebab...setiap musibah yang diturunkan adalah sebagai peringatan terhadap kita sebagai hambaNYA..sahabat-sahabat,kita renungkan kembali,kembalilah kepada Allah dan sama-sama kita memohon ampun di atas dosa-dosa,segala maksiat kita terhadap Allah...seharusnya kita tidak melupakan Allah selain kita melakukan segala pencegahan terhadap influenza tersebut...Allah sangat sayang terhadap hamba-hambaNYA,tetapi kita selalu melupakan Allah...segala musibah penyakit ini bukan tanda kebencian Allah kepada kita,tetapi sebagai tanda Allah masih sayangkan kita,diberi kepada kita peringatan...sedarlah bersama-sama betapa cinta Allah terhadap kita amat mendalam...jangan kita lupa pada Allah...sesungguhnya Allah tidak pernah lupa pada kita...walaupun banyak dosa yang kita lakukan,pernahkah Allah memberhentikan oksigen untuk kita bernafas,buah pinggang yang menapis darah,jantung yang mengepam darah dan sebagainya...ingatlah sahabat-sahabat Firman Allah Taala dalam surah Al-Anbiya' ayat 1"Telah semakin dekat kepada manusia perhitungan amal mereka,sedang mereka dalam keadaan lalai(dengan dunia,berpaling dari akhirat)...sahabat-sahabat inilah masanya untuk kita berubah dan mempertingkatkan amalan kita....ingatlah sesungguhnya...ALLAH AMAT SAYANGKAN KITA....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan