Rabu, 22 Julai 2009

renungan bersama...


Apabila bahang peperiksaan kian terasa,setiap hari saya ingin mencari sumber inspirasi,boleh dikatakan setiap hari setelah pulang dari kuliah,saya akan membuka blog sahabat-sahabat saya untuk mencari semangat.Apabila melihat wajah-wajah mereka saya menjadi lebih semangat....kadang-kadang saya berasa malu,rendah diri dan cemburu dengan sahabat-sahabat saya.Apakah yang telah saya lakukan untuk Islam,banyakkah perkara,sumbangan dan pengorbanan sepanjang saya berada di Mesir ini berbandin dengan sahabat-sahabat saya di Malaysia,saya kadang-kadang berasa kesunyian tanpa ditemani oleh sahabat-sahabat seperti di matrik dahulu..melihat gambar-gambar mereka saya jadi cemburu,betapa seronoknya mereka dapat membuat gerak kerja bersama-sama,tetapi disudut hati saya,saya berasa seronok sekali melihat mereka,betapa kemesraan diantara mereka bertambah dengan jalinan ukhwah kerana Allah.Makin ayu dan solehah sahabat-sahabat ku sekalian,ana tumpang gembira melihat antunna sekalian,alangkah seronoknya jika ana dapat bersama kalian.Tinggal hanya beberapa hari lagi saya hendak menempuh gerbang imtihan.Anatomy,phisiology,histology dan biochemistry.Betapa banyak cabang-cabang dalam setiap madah atau matapelajaran yang harus saya hadam...sahabat-sahabat doakan ana beroleh lulus dengan mumtaz..Hidup ini adalah sebagai medan untuk kita mencari keredhaan Allah..adakah kita terfikir setelah kita bangkit dari tidur,kita sebenarnya semakin menghampiri hari kematian kita...seharusnya apabila kita menyambut hari lahir,kita akan berasa sedih,kerana kita akan menghampiri kematian,adakah waktu atau umur yang lepas telah kita gunakan untuk mentaati Allah dan menyumbangkan sesuatu untuk Islam,tetapi tidak salah untuk kita bergembira dengan hari lahir kita tetapi kita haruslah menyambutnya dengan penuh kesyukuran kerana Allah masih memberi lagi peluang kepada kita untuk memperbaiki amalan kita,seharusnya kita seharusnya mengucapkan ucapan terima kasih dan penghargaan kepada ibu kita yang telah bersusah payah,bertarung nyawa demi melahirkan kita..sahabat-sahabat yang dirahmati Allah,kita muhasabah bersama-sama masa remaja inilah kita harus mempergunakan dengan sebaik mungkin,kita cari sebanyak ilmu selain dengan ilmu yang kita pelajari di universiti,kita niatkan kita menuntut ilmu itu adalah semata-mata kerana Allah dan Islam,Islam tidak akan maju sekiranya umatnya tidak mempunyai ilmu pengetahuan yang selengkapnya.Hidup ini adalah untuk memberi,memberi kepada siapa?pertama kita memberi kepada Allah dengan cara kita mentaati segala perintah dan menjauhi segala larangan..kita berjuang untuk Islam dengan apa cara sekalipun asalkan seiring dengan syariat.Kita juga harus memberi kepada manusia dengan cara memberi pertolongan,mengajak kepada yang ma'ruf dan menjauhi yang mungkar.Sahabat-sahabat sekalian kita tanamkan bersama,bahawa setelah kita berkerja nanti dan mempunyai wang,kita sama-sama infakkan untuk Islam,untuk bantu umat Islam yang lain dan kita harus saling mendoakan antara satu sama lain,umat Islam perlu kaya,kaya yang beriman supaya gerak kerja Islam lebih mudah,kerana salah satu strategi golongan kuffar untuk menyebarkan agama kristian dengan mengumpan mangsa dengan harta.Insyaallah saya yakin jika kita bersama-sama menginfakkan harta kita untuk Islam,kita akan dapat membantu umat Islam yang masih berada dalam kemiskinan.Apa yang penting kita sentiasa memperbaiki amalan kita dari sehari ke sehari.Ingatlah Allah sentiasa,tidak kira di mana sahaja kita berada ingatlah Allah sentiasa bersama kita,perbanyakkan mengingati Allah,insyaallah kita akan beroleh ketenangan...dan kita akan dapat merasai betapa dekatnya Allah dengan kita..buat sahabat-sahabat muslimin dan muslimat dan khususnya muslimin,jadikan masjid itu sebagai tempat kita mencari ketenangan,makmurkanlah rumah Allah itu...rugi rasanya jika kita tidak ke masjid,jika saya di mesir ini,tidak berpeluang untuk solat di masjid...teringat kenangan di masjid Al-Maghfirah dahulu sewaktu di masjid...pergilah ke masjid...jika bukan kita yang memakmurkan masjid siapa lagi?Allah akan menaungi sesiapa yang hatinya berpaut pada masjid...jika golongan bukan Islam sering melawati rumah ibadat mereka,mengapa kita sengaja mencari alasan untuk tidak ke masjid...renungkan bersama...buat renungan bersama...ingatlah Allah sentiasa bersama orang yang sabar dan berusaha untuk mendekati -NYA....ingatlah sahabat-sahabat kita doakan bersama-sama semoga kita sentiasa istiqamah pada jalan ini yang Allah sebenarnya telah memilih kita,alangkah bertuahnya kita,dalam ramainya manusia yang masih berada dalam kesesatan tetapi Allah telah memilih dan menyelamatkan kita untuk berada di dalam bahtera keamanan dan keselamatan....salam mardhatillah..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan